Om Benny Doré:
Om mig selv
Forord
Efter det meste af tyve år med maleriet på vågeblus kom der i 2015 ny olie på lampen. De tyve år blev et digitalt rendevouz med internettet, hvor webdesign af først en hjemmeside med mine malerier tog det meste af min kreative tid. Efter at min hjemmeside i 1998 af Børsens Nyhedsmagasin blev udnævnt til Danmarks bedste hjemmeside i kategorien 'Mindre virksomheder', kom der mange flere hjemmesider til. På et tidspunkt lavede og vedligeholdt jeg langt over 100 sites for både danske og udenlandske firmaer og organisationer. Fra årtusindskiftet og indtil kommunesammenlægningen var jeg også ene om at passe Søndersø Kommunes hjemmeside. Internettet blev nok ikke helt, hvad jeg havde håbet på tilbage i 1995, hvor jeg fejlagtig troede, at det var den 'lille mands chance' og at det nu blev ligegyldigt om man boede langt ude på landet eller midt i storbyen. Nu er 'ude på landet' blevet til 'udkanten' og de store internetfirmaer er i gang med at udradere alt under sig. I dag er der kun en håndfuld web-kunder tilbage i porteføljen og tiden for 'håndlavede' hjemmesider er afløst af avancerede CMS-systemer, hvor kunderne selv kan opdatere. Bortset fra at dette CV bliver udgivet digitalt vil indholdet fortælle om mit analoge virke. Arbejdet i atelieret er genoptaget - og det med en helt ny energi og fortælletrang.
Baggrund
Familien på min fars side har i generationer været solidt plantet med fødderne i den nordfynske muld. Min farfar forsøgte sig dog med ikke ringe succes som landmand og guldgraver i Argentina. Den spanske syge satte dog en stopper for det eventyr og rejsekammeraten måtte som aftalt rejse tilbage til slægtsgården og gifte sig med enken, min farmor. På min mors side var det derimod malerbøtter fødderne var plantet i. Min oldefar Christian Wilhelm Doré Krøytzer grundlagde i 1901 malerfirma i Nyborg. Et firma der nåede at blive 116 år inden de sidste aktiviteter stoppede i 2017. Mange håndværksmalere var i 'gamle dage' også habile ud i kunstmalerfaget. Nedenstående akvarel blev malet af min oldefar i 1930.
Min far fortsatte familietraditionen, dog ikke som landmand men blev uddannet som agronom. Min morfar var maler som min oldefar. Min mor gik ikke videre i den retning men blev ansat i et pengeinstitut. Da jeg blev født i 1948 var det som et beskedent bidrag til de store årgange. Vi har været mange om buddet, men trangen til frihed efter anden verdenskrig og det efterfølgende økonomiske opsving gav plads til et liv baseret på lyst og interesser.
Genboen til mit barndomshjem var snedker og nærmeste nabo var karetmager. Karetmageren ejede huset og en stor del af min barndom tilbragte jeg på hans værksted. Kunne flere år før min konfirmation samle et gammeldags træhjul til såmaskiner fra fabrikken Fiona i Bogense. Jeg havde vel det, man kalder, 'hænderne skruet rigtig på'. Fornøjelsen ved håndens arbejde har jeg ikke mistet siden. Godt hjulpet på vej af troen på, at kunne gøre det bedre selv.
Efter folkeskolen havde jeg tre spildte år på realskole i Odense. Det forsømte forår. Tilbragte en hel del af den tid med at skulke. Den (dengang) underskønne Lotzes Have ved H.C. Andersens Hus var et yndet tilflugtssted for mig. Efter realskolen kom jeg i tømrerlære og var nød til at stå tidligt op. Dette ubehagelige faktum samtidig med, at jeg første gang mødte min nuværende hustru var spiren til nye udfordringer. Hanne forsøgte sig dengang med staffeli og oliefarver. Jeg ville gerne lege med. Det var arbejdsmæssigt og privat et af de gode og spændende valg.
Benny Doré (1965-1975)
De næste tre-fire år gik med tømrerarbejde, undervisning ved Kaj Kylborg på Det Fynske Kunstakademi, kunstmaleri i det lille kælderatelier jeg havde fået stillet til rådighed af karetmageren og så lige en debutudstilling. Der skulle jo også arbejdes på, at finde den kunstneriske attitude frem. Hvor var det befriende naivt, at tage til Paris for iført baskerhue og gauloises-cigaret at lave tegninger på caféerne eller i Luxembourghaven. Så var man i gang med karrieren.
Uddannelse
Det Fynske Kunstakademi, ved Kaj Kylborg 1966-67.
Grafikskolen samme sted 1968-69.
Kunstmaler Kaj Kylborg grundlagde i 1944 Odense Tegne- og Maleskole. Navnet blev i 1954 ændret til Det Fynske Kunstakademi. Kai Kylborg var leder og underviste selv på akademiet indtil 1978. De første 30 år efter grundlæggelsen var Kylborg den eneste underviser. Sådan var det altså da jeg startede på akademiet i 1966, og det havde jeg det godt med. Kaj Kylborg lærte mig en arbejdsdisciplin som jeg efterfølgende har haft glæde af. Akademiet lå på det tidspunkt i Læssøegade og havde både dags- og aftenhold. Jeg var i tømrerlære i dagtimerne og deltog derfor i undervisningen om aftenen. Kylborg havde fokus på de klassiske elementer i kunstneruddannelsen og det første år gik med tegning efter gipsafstøbninger. Jo, jeg har set grundigt på Nefertiti, Bellmans dødsmaske og især husker jeg en fod, det eneste der var tilbage af en større skulptur. Jeg forsøgte mig også på croquisholdet, men Kylborgs formaninger om at jeg skulle koncentrere mig om papiret hjalp ikke. Lykkeligvis endte jeg på grafikskolen. I kælderen kunne jeg bruge min energi på at bakse med de tunge litografiske sten og fik trykt et ikke uanseeligt antal litografier. Arbejdet med grafik tog jeg op igen mange år efter.
Da Det Fynske Kunstakademi i 70'erne begyndte at få økonomisk støtte af Odense kommune, og uddannelsen blev SU-berettiget var jeg i nogle år med i bedømmelsesudvalget. Det job blev jeg fyret fra i 1978, samtidig med at Kylborg blev afsat som rektor efter 36 år på posten.
Debut
Jeg debuterede 15. marts 1967 i Kunstbygningen på Filosofgangen i Odense. Ib Paulsen, kunstanmelder på Fyens Stiftstidende, skrev den 18. marts 1967 bl.a. følgende: 'Benny Doré Hansen er ung og voldsom og temmelig primitiv, men der stikker en maler i ham, og der koketteres ikke med indfaldene.'
Dagen før havde Mulle Liebmann i den konkurrerende Fyns Tidende bl.a. skrevet: 'En 19-årig, debuterende maler påkalder opmærksomheden. --- Han er afgjort sig selv bekendt i form og opfattelse. Han går med stor oprigtighed til maleriet, hvor hans objekter er figurer enten i landskaber eller rum. --- Ham må der være materiale til en god kunstner i.'
Maleriet på fotoet herover stod anført i kataloget med titlen 'Ved vinduet'. Katalogprisen var 650,- kroner, men et notat i min scrapbog fortæller, at det blev solgt med en rabat på hundrede kroner.
Så vidt jeg husker blev de fleste malerier solgt under eller lige efter udstillingen. Katalog nr. 6 'Tur med hunden' forestiller smedekonen i Skamby der lufter køteren. Det foregik dagligt på en markvej jeg kunne se fra vinduet i mit værelse derhjemme hos mor og far. Maleriet blev et 'forældrekøb', og pryder nu en væg på vores soveværelse.
Dette afsnit er under udarbejdelse - kom venligst tilbage senere.
Galleri Doré (1975-1985)
Dette afsnit er under udarbejdelse - kom venligst tilbage senere.
Edition Doré (1985-1995)
Dette afsnit er under udarbejdelse - kom venligst tilbage senere.
DoréDesign (1995-2005)
18. december 1995 fik jeg intenetdomænet dore.dk - med henblik på at få lavet en hjemmeside om mit kunstneriske arbejde. På den tid var der ikke mange webdesignere og det var bekosteligt at få den lavet professionelt. Jeg gik derfor selv igang med at designe og programmere i HTML.
Allerede i marts 1996 var hjemmesiden så godt igang at jeg forsøgte mig med en dagbog over arbejdet i grafikværstedet. De forholdsvis få personer der havde adgang til internettet kunne så i en lille måneds tid følge med.
Herunder er et "genoptryk" af dagbogen:
» Dagbog - Marts/april 1996
Dette afsnit er under udarbejdelse - kom venligst tilbage senere.
DoréDelicato (2005-2015)
Dette afsnit er under udarbejdelse - kom venligst tilbage senere.
Vin&Kunst (2015-)
Dette afsnit er under udarbejdelse - kom venligst tilbage senere.
Nu
Arbejdet med maleri og akvarel er nu mere appetit- end karrieredrevet. Jeg har heldigvis appetit på mange ting her i livet, så der har været mange og lange perioder, hvor arbejdet i atelieret har ligget stille. Lige nu er jeg der meget. Appetitten er endog så stor, at fællestitlen for mange af malerierne er 'Velbekomme'.
CV
Benny Doré
Født: 1948, Søndersø
Udvalgte separat- og gruppeudstillinger:
Kunstbygningen i Odense 1967-68-69-70-72. Fredericia Kunstforening 1967. Svendborg Amts Kunstforenings Kunstbygning 1968. Langelands Kunstforening 1968. Kunstnernes Efterårsudstilling, København 1969. Morsø Kunstforening 1969. Galerie Langsø, Silkeborg 1970. Borup Rådhus 1971. Fynsk Kunst, Tommeruphallen 1971. Sammenslutningen af Danske Kunstcirkler 1973. Galleri Doré 1975. Art, Basel 1977-78-79. Arte Fiera, Bologna 1978-79. Galleria Asinelli, Bologna 1979. Estrup Kunstcenter 1979. Frankfurt Book Fair 1979. Art Expo, New York 1979-80-81-82. Galerie Edeling, København 1980-84. Washington International Art Fair 1980. Herbert Lang & Cie, Bern 1980-88-90. Greggie Fine Art, Atlanta 1981-83.
Galleria Arte Duchamp, Cagliari 1981.
Her og Nu på Charlottenborg, København 1982. Konstmässan Stockholm Art Fair 1985-86. Galleri Doré 1989. Galleri Langhoff, Kolding 1979-88-90-91. Kunstbygningen i Odense 1990-92. Udstillingspause 2000-2016. Cafe Biografen, Odense 2018 (Arrangeret af Galleri5000, Odense).
Er repræsenteret på Nationalgalleriet i Reykjavik.
Udvalgte udsmykningsopgaver:
Borup Rådhus, Vestfyns Gymnasium, Vægmalerier i Silkeborg, Bogense og Århus, Den Danske Bank i Horsens og Odense, Patentdirektoratet i København, Handelsbanken i Stockholm,
Søndersø Rådhus,
Limfjordsøsterskompagniet, Hotel Globetrotter, Borring Plast, Wittenborg Automatfabrik og Faaborg Sygehus.
Solgt til:
Den Danske Bank, Wittenborg Automatfabrik, Kuwait Petroleum, Patentdirektoratet, Danish Crown, Jyske Bank, Asea Brown Boveri, Toyota Danmark, Colon, Økonomiministeriet, SAS, Rambøll, LEGO, Monberg & Thorsen, NKT, Danagraf, EDB Skolen i Roskilde, Grundfos, Danmarks Nationalbank og mange flere.
Udført originalgrafik for bl.a.:
Edition Partanen Zürich, Edizioni Pucella Bologna og Galerie Edeling København.